tirsdag den 1. april 2014

I am the eggman!

Nu er der snart gået to uger med strøm i hjernen, og status må der til.
Jeg er lidt i tvivl om, om jeg skal starte med det positive eller det negative, for jeg kan ikke rigtig beslutte mig til hvad der fylder mest. De fylder nok egentlig lige meget, så i stedet for at tage stilling så laver jeg to seperate overskrifter.

Det positive
Det positive kan helt klar opsummeres i "I am the eggman". Musik. Jeg har været døv i 20 år. Det er lang tid. Og jeg er/var så døv at musik ikke rigtig gav mening mere. Nogle sange gjorde, men det kom helt vildt an på deres stil og toneart. Just can't get enough er f.eks. speciel og gennemtrængende nok til at jeg kan høre den med høreapparatet, men det tager ikke rigtig hensyn til hvad for nogle sange som jeg godt kunne lide. I starten prøvede jeg at høre musik engang i mellem, fordi jeg virkelig gerne ville, men det gav mig aldrig rigtig noget, så de sidste mange, mange år har jeg ikke hørt musik. Ikke engang gammel musik.
Men CI er noget helt andet. Det er ikke musik for hørende, slet ikke, men det er virkelig musik. Det er skønt, og jeg kan slet ikke få nok. Jeg startede selvfølgelig med noget jeg kendte til hudløshed, men hører lige pt. The Beatles Greatest. I am the Walrus har aldrig været en favorit for mig, men selvom jeg ikke kan huske den hvis du sætter en pistol for panden af mig (eller det kunne jeg ikke for tyve minutter siden), så hørte jeg den. Kiggede på teksten og så klikkede det og jeg kunne høre den. I am the Eggman - maybe not, men vi mødtes altså igen - det havde jeg altså ikke troet. Jeg har ikke oplevet en sang, som jeg ikke kunne holde ud af høre med CI. So cool. Men der kommer lige til at gå noget tid, før jeg graduerer til moderne musik.

Det som måske kan blive positivt
Jeg startede til genoptræning i mandags, og tjaaa.... hun sagde også jeg var dygtig. Hun testede mig mest. Og hun fandt ud af at jeg var rigtig god til at skelne konsonanter, men ikke så god til vokaler - så det bliver dem vi skal træne primært. Jeg fik nogle henvisninger til nogle apps og ting man kan træne med. Og en lydbog, som påståeligt er for voksne. Men jeg tænker det er for voksne med stærkt nedsatte kognitive evner, og jeg bliver deprimeret bare af at kigge på forsiden, så er virkelig i tvivl om om jeg kan komme igang med det. Det er meningen at jeg skal høre den, mens jeg følger med i teksten. Bagefter er det meningen jeg skal høre den igen uden bog. Og igen. Jeg har lyst til at skrige NEJ NEJ NEJ. Den hedder "Kæledyrsfotografen" og det er en "roman". Wuhuuu.... NEJ!

Men i stedet besluttede jeg mig for at prøve at høre Radioavisen. Udsendelsen varer 10 minutter og den er jo små korte bidder, men det kræver ALT ALT min koncentration af følge med. Jeg fik dog ud af det, at det handlede om børnechecken igen igen, Anders Foghs udtalelser om Ukraine, og at Lufthansa piloterne strejker pga. noget med pensionindbetalingerne. Men det er absolut ikke noget jeg kom sovende til med et halvt øre.

Det negative
Jeg er SÅ træt at min hjerne er tæt på at koge over. Ej, måske ikke lige nu. Men i fredags, da jeg kom hjem fra arbejde. Jeg var så træt at det er meget længe siden jeg har prøvet at være træt på den måde. Kørt over af toget træt uden at være søvnig. Bare overstimuleret og stegt i hjernen. Det varede faktisk hele weekenden. Men nu er jeg vel ok, så længe det varer.

CI'et og HA'et spiller stadig ikke sammen så i alm. høresituationer, hvor man samtaler med et par stykker, der hører jeg stadig dårligere med CI'et tændt end med høreapparat alene. Hvis folk står lidt længere væk fra mig, så hører jeg dog bedre, da CI'et bedre kan høre på afstand, men overordnet spiller den del ikke endnu. Det er træls, for det er trods alt den slags der fylder mest i dagligdagen.

Og den sidste er at jeg skal blive bedre til at sige til folk at de må læse her hvis de vil vide hvordan det går, for det er virkelig virkelig svært at forklare med få ord. Så er vi tilbage til begyndelsen, for jeg ved ikke rigtig om der findes et svar på spørgsmålet "Hører du bedre?" Nej, det gør jeg vel ikke. Men nogle ting gør jeg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar