søndag den 13. april 2014

Og de døve skal blive hørende...

På Danmarks radios hjemmeside kan man finde en lille film om hvordan Cochlear Implantat virker.
Per Cayé Thomasen opererede også mig. Han er ekstremt dygtig. For mit indre øre er som sagt slet ikke normalt pga. meningitis.

http://www.dr.dk/DR2/Danskernes+akademi/Sundhed_Sygdom/og_doeve_skal_blive_hoerende.htm

Filmen er fin, men igen - det er svært at kvantificere hvor godt man kommer til at høre med at cochlear implantat. Det ER fantastisk at man kan komme til at høre, men det er svært for normalt hørende at forstå, at der ikke er tale om normal hørelse. Jeg har fundet denne her video som skulle afspille lyd på et forskelligt antal kanaler. Jeg har 11 elektroder i mit implantat og altså lidt mindre end 12 kanaler.



Jeg skal dog ikke kunne sige om det er en realistisk gengivelse, eftersom jeg netop ikke har en diskriminans som er god nok til at jeg kan høre detaljerne. Men det illustrerer jo på sin vis i sig selv at et cochlear implant aldrig kan give normal hørelse.

Det er lidt hårdt i hverdagen, fordi ens nærmeste og kolleger kan blive helt skuffede over at man ikke er blevet normalt hørende, når man nu er opereret. Men så langt er teknologien altså ikke kommet endnu. Jeg går og grubler lidt over hvordan jeg skal formulere den del nærmere, for det er faktisk noget som fylder en del for mange CI-opererede (inkl. mig) - omverdenens pres om at NU skal man altså kunne høre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar