torsdag den 27. marts 2014

Superstar

Jeg har været til "vejledningssession" på Gentofte Hospital i dag. Formålet er ifølge indkaldelsen at man vejleder patienten i træningsforløbet, men selve genoptræningen varetages af de lokale kommunikationscentre, så jeg har dem mistænkt lidt for at de også laver det her for at tracke udkommet af patienternes operationer. Hvilket jeg synes er virkelig fint i øvrigt.

Nå, min audiologopæd har et rigtig pænt navn. Hun hedder Juliane, så det kan godt være lidt svært at tage hendes seriøst og tro hun er ældre end fire-et-haaaaalvt (som min egen Juls ville have sagt). Men hun er sød. Specielt når hun siger jeg er dygtig.

Hun startede ud med at spørge hvordan operationen var gået. Fint nok. Derefter om jeg synes det gik godt derhjemme. Naej, det er jo svært at bedømme. Jeg føler ikke rigtig det udvikler sig særlig meget, og det føles lidt som at have to højtalere som spiller den samme lyd, men begge er forvrænget i hver sin retning. Jeg fortalte at jeg havde prøvet at ringe til min mor, men at jeg kun havde kunnet høre standardfraserne "hvordan har du det", "hvor er du henne" og den trofaste "kan du høre hvad jeg siger". Jeg kunne ikke høre at hun skulle have frokostbesøg og af hvem før tredje gang hun gentog det.
Men i modsætning til min mor og jeg, som blev ret nedtrykte over at det ikke spillede, så var den gode Juliane meget imponeret.

Derefter testene - alle uden mundaflæsning. Den første test var den sværeste. Der skulle jeg høre forskel på a, i, u, m, s og sj. Jeg kan ikke høre forskel på m, u og i, men godt på a, s og sj. i lyder også rigtig grimt og helt forkert i det hersens CI, men sådan er det.

Derefter fik jeg en række tal som blev læst i tilfældig rækkefølge og jeg skulle gentage dem. Da jeg fik 100% rigtige, fik jeg taget papiret. Stadig 100% rigtig, så troede hun at jeg havde memoreret tallene og begyndte at randomisere. Men jeg havde stadig 100% rigtig.
Talegenkendelse af sætningen, hvor jeg skulle vælge den rigtig sætning. 100% rigtig (super nem øvelse i øvrigt).
Genkendelse af ord med ordpar. Lus/Mus, Bod/Båd, sådan noget. Tror kun jeg havde 80-90% rigtig i den test.
Simpel sætning uden "clue" - også 100%.

Så alt i alt fik jeg at vide at jeg er superstar. At mit umiddelbare udbytte er langt over det forventede, selv for personer som har haft gode forudsætninger.
Og så skal jeg bare træne noget mere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar