tirsdag den 14. november 2017

Dag 5

Så blev det tirsdag - og jeg har nu haft lyd på to CI'er i 5 dage.
Det er virkelig en anden "rejse" end for det første CI, hvor alt var nyt og spændende. Lidt for spændende måske, fordi jeg ikke vidst hvad der skete og hvordan historien ville ende.
Historien med om mit venstre CI øre endte som bekendt godt:
- Jeg startede ud med en talegenkendelse på 0% eftersom jeg ikke har kunnet høre på øret overhovedet siden 1994
- Efter 1 år var min talegenkendelse i ro uden mundaflæsning om 75%
- Efter 3 år var den steget til ca. 90%

Efter 2 år med CI stoppede jeg med at bruge høreapparat, da jeg hørte dårligere, når jeg havde det på. Det var den følelse jeg havde, og det blev bekræftet ved talediskriminationstesten efter 3 år. Min hørelse var fysisk set uforandret og jeg har konstant have en talegenkendelse omkring 30% på det øre siden 1994.

Mit udgangspunkt for at træne denne gang er derfor markant anderledes. Hvor mit CI øre meget hurtigt blev ligeså godt - og ja fra første dag var bedre på nogle områder emd øret med høreapparat, så har jeg i nu et godt øre og et mega dårligt øre. Jeg hører faktisk ok med det nye CI - det lyder bare ekstremt forvrænget. Jeg bruger f.eks. Angelsound træningsprogram til forskellige diskriminationsøvelser, og jeg opnår nøjagtigt samme resultat på begge ører (Hvem ved dog for pokker også hvordan et fransk horn adskiller sig fra en klarinet sådan lige på stående fod). Det er et rigtig godt resultat omkring 90% korrekt på begge ører (Og nej, det betyder ikke at det lyder lige godt).
Jeg har også været ude og snakke med den voksne Juliane som er audiologopæd på Gentofte igen. Hun er stadig rar og siger at jeg er langt fremme, men jeg blev ikke så meget klogere på hvad jeg skal gøre for at træne. Hun gav mig en liste med Apps. Det er en rigtig god liste - gennemarbejdet og godt opsat, men jeg føler stadig at enten kan jeg høre noget eller også kan jeg ikke. Jeg forstår ikke helt træningen i det. Desværre blev jeg ikke testet på samme måde som sidst med sætninger og minimale par øvelser, så jeg kan ikke sammenligne.
Så umiddelbart fortsætter jeg bare som jeg plejer. Hører en hel masse - musik og radio. Skifter mellem at bruge det nye alene og begge sammen.

I dag oplevede jeg så en nedtur omkring telefon. Telefonen fyldte så meget positivt for mig sidst. Telefonsamtaler gik hurtigt fra at fylde ekstremt meget negativt i mit liv, til at være noget jeg ligefrem opsøgte og syntes var total optur - tilbage til ligegyldighed. Noget jeg ikke skænkede mange tanker, fordi jeg ikke behøvede at bekymre mig om det.
I dag ringede min telefon så på arbejdet og jeg slukkede det nye CI for at være sikker på at kunne høre, men pludselig havde min hjerne skruet ned for signalet fra det gamle øre, så jeg kun hørte "Niveau" "I går" og "hvad synes du?". Hvad svarer man lige på det? Der var kommet en meget meget lang talestrøm og jeg blev lige usikker på om jeg kunne tillade mig at bede om at få hele smørren gentaget.

Kæft det er underligt - når jeg har begge på så bliver det samlede lydbillede højere, men det enkelte CIs signal til hjerne bliver lavere, fordi hjernen prøver at balance det hele. Jeg har aldrig mærket min ensidige døvhed før, men nu lyder dem som sidder til højre for mig markant mere som mus eller ænder end dem der sidder til venstre.

Det sidste jeg vil skrive for nu, handler om støjfølsomhed. Da jeg fik mit første CI blev jeg helt ekstrem støjfølsom. En tur i kantinen føltes nærmest angstprovokerende og jeg mindes stadig med gru aircon-anlægget på Hotel Scandic i Malmø, hvor vi var på miniferie en lille måned efter jeg blev aktiveret. Denne gang er jeg stort set ikke lydfølsom. Jeg sprang 4 programmer op fra torsdag aften til fredag middag. Mandag fik jeg lagt 4 nye programmer ind og jeg er program 3 nu og regner med at være klar til sidste program i løbet af i morgen, selvom mit nye program 1 var højere end det gamle program 4. Jeg har desværre først fået en tid til justering 1. december, men heldigvis var Jesper flexibel og lagde nye programmer ind mandag. Jeg håber jeg kan komme forbi igen inden næste justering.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar